Wednesday, April 8, 2009

Hari ini ada kelas talaqi...

Hari ni kena gi kelas talaqi dengan syeikh kat dewan MB... sebenarnya malang sangat sebab sampai kelas berakhir tak tau pun nama Syeikh tu. nak tanya kat ustaz2 yang ada malu la kononnya. Syeikhnya masih muda... sejuk mata memandang... hi..hi.. (sj je tapi demi Allah takde skit pun niat yang melencong)
pengajaran hari ni memang banyak.. antara yang nak sangat dikongsi bersama ialah tentang dua makhluk Allah dihalau dari syurga. 1. Iblis. 2. Adam. Iblis dicampak dan masih sombong malahan berani menyalahkan Allah kerana menyebabkannya terhalau. sedangkan Adam turun ke bumi dengan penuh keinsafan dan taubat.
Kedua tentang tafsir ahli kitab rupanya juga dikenali dengan tafsir secara israiliyyat. baru tau...
sebelum ni tafsir israiliyyat tu dimasukkan dalam Dakhil fi Tafsir.. ceteknya ilmu di dada ni..
paling best contohnya ialah nama isteri nabi Yusuf iaitu Zulaikha itu pun adalah tafsir ahli kitab.. tu pun ilmu baru untuk hari ni..
lagi tentang ajaran para salaf kepada anaknya sebelum keluar rumah. kena niat empat perkara. 1. niat kalau jumpa orang di pertengahan jalan nak beri salam. 2. niat kalau jumpa orang yang buta, akan ditolong menyeberangi jalan. 3. niat kalau jumpa orang yang sedang susah mengangkat barang dengan payahnya ke atas tunggangan, maka akan dibantu mengangkat barangan tersebut. 4. niat kalau ternampak sesuatu yang menghalang atau akan menyusahkan orang lain di tengah jalan, maka akan dialihkan penghalang tersebut untuk memudahkan orang lain melalui jalan.
walaupun dalam perjalanan tersebut tidak dijumpai semua yang dihajati itu, pahala bagi niat tetap akan dapat. maka benarla sabda nabi, niat itu lebih mulia daripada amal. manakan tidak berapa ramai orang yang menderma dan sudah tentu amal menderma itu adalah amal yang soleh. namun berapa ramai juga dengan amalannya tidak dikira sebagai amal kerana niat yang salah. subhanallah..
jadi mulai hari ni nak niat yang baik2.. sekurang-kurangnya kalau tak terbuat dah dapat pahala berniat.. insya allah. ni nak berniat nak tido kerana Allah.. moga aku tergolong dalam hambanya yang mendapat nikmat. amin

No comments: