Tuesday, November 3, 2009

Jaga Aurat Bukan Penentu Perangai Elok..


Salam Sahabatku Sekelian...
Harap sihat sejahtera semua.. al-maklum la lama menyepi.. baru ari ni nak sambung sembang-sembang ilmiah kita..
hari ni nak citer bab aduan member sekampung... dia bengang dengan 'bekas makwe' yang tipu dia pasal status 'belum berpunya'.. dah beberapa bulan bercinta baru pecah rahsia yang perempuan tu dah nak kahwin dengan orang lain yang dah lama diorang bertunang..

Punya la marah .. dia tak sedar marah dan dah tersentuh hal kewajipan seorang wanita... ayatnya lebih kurang camni.."Harap pakaian macam ustazah tapi perangai ntah apa-apa..

saya agak kurang senang dengan kenyataan tu.. lalu saya tegur.. namun.. tiada respon.. tak pe la.. moga Allah beri ilmu lebih untuk saya lagi..

Sahabat sekelian..
Mana ada Allah janji kalau pakaian menutup aurat tu, confirm perangai macam malaikat..
betul tak?
berapa ramai penjenayah kat dunia ni yang menutup aurat.. dan lagi satu hanya ustzah je ke kena pakai pakaian yang bertudung labuh tu..? yang bukan ustazah tak pe bukak-bukak, pakai kain belah.. yang bukan ustazah tak kena tutup aurat ke? (^_^)
pelik kan..
apapun sahabat sekelian.. saya sebenarnya terkilan dengan sikap masyarakat kita ni.. namun apakan daya ini realiti masyarakat kita..kalau arab.. yang pakai purdah pun selamba je masuk panggung wayang.. apatah lagi main kat fun fair...
tapi kan... bila fikir-fikir balik.. sebenarnya bagus gak.. sekurang-kurangnya bila seseorang tu ada usaha untuk tutup aurat dengan sempurna.. dia juga patut ada ilmu agama yang dalam (terutama kenapa perlu tutup aurat) dan akhlak yang terpuji..
bagus rakyat Malaysia ni.. pendekatan psikologi yang tak ternilai dengan nilaian yang lain...

Ada rezeki nanti kita sembang lagi yer....

1 comment:

شاح اندرني said...

Salam.. enrty yang bagus buat muslimah..