Monday, May 18, 2009

Insan Luar Biasa?

Salam sahabat seperjuangan sekalian…

Apa yang menarik hari ini kepada saya? Tentang kata-kata Hamka. Katanya,
“Orang buat baik dibalas baik adalah perkara biasa, Orang buat jahat dibalas jahat lagilah biasa, orang berbuat baik dibalas jahat juga biasa tetapi orang berbuat jahat tetapi dibalas baik adalah luar biasa.”

Sifat luar biasa ini dah lama Nabi Junjungan kita ajar. Peristiwa nabi dilempar dengan batu setiap hari oleh perempuan Yahudi, kemudian jatuh sakit. Nabi orang pertama yang melawat sambil di tangan membawa roti dan madu untuk membantu. Akhirnya memeluk Islam perempuan Yahudi tersebut.

Kata-kata ni bukan saya petik dari mana-mana karya Hamka. Tapi ianya keluar dari mulut seorang lelaki yang dikenali sebagai Pak Engku, seorang lelaki biasa, tetapi mengagumkan bagi saya. Mendekati anak-anak yatim adalah misi beliau di penghujung usia.

Pertama : Mampukah aku menjadi seorang yang luar biasa seperti dalam konteks kata-kata Hamka itu.
Kedua : Atau aku perlu mula memikirkan haluan dakwah ku kini kepada anak-anak Yatim.

Apapun, moga Allah membantu dalam setiap usahaku. Amin…Ya Rabbal Alamin.

No comments: